לימודי אנגלית לילדים – דרך ספרים



נהרות רבים של דיו נשפכו על נושא לימוד אנגלית לילדים, נראה כי מעולם לא היה חומר רב כל כך על נושא מובן כל כך. הפעם, ננסה להבליט את היתרונות הגלומים בלימוד אנגלית בגיל צעיר וגם נספק כמה המלצות מעשיות ושיטות שגם אתם תוכלו ליישם עם ילדיכם ולהשריש בהם את האהבה לשפה והיכולת לקלוט אותה בקלות.

חשיבותה של השפה האנגלית

אתחיל בסיפור: כאשר העכבר שמע את החתול מתקרב הוא נכנס מיד לחור שבקיר, לאחר מספר דקות הוא שמע נביחות של כלב ויצא מהחור. להפתעתו בחוץ לא היה שום כלב ורגע לפני שטרף אותו החתול – שאל העכבר: "לא היה כאן כלב שהבריח אותך?" ענה לו החתול: "לא שמעת שהיום, יותר מאי פעם, חשוב ללמוד עוד שפה?"

ללא ספק, היום אנו חיים בעידן של "ניצחון השפה האנגלית" והיא השפה החשובה ביותר בעולם העסקים, ההשכלה, העבודה ובכלל. שליטה בשפה האנגלית, מעניקה יתרון תחרותי בכל אחד מהתחומים האלו וגם בתחומים אחרים. על כן, עבור המבוגרים שבנינו, לימודי אנגלית מעולם לא היו פופולאריים יותר ואילו עבור ילדים, רכישת שפה נוספת בגיל צעיר זו מתנה גדולה.

באיזה גיל ניתן להתחיל?

זה אמנם נכון שאף פעם לא מאוחר מדי להתחיל ללמוד אנגלית, אך להתחלה מוקדמת ככל האפשר, יש יתרונות לא מעטים. עלינו להבין שילד הוא כמו ספוג מבחינת היכולת שלו לקלוט שפה. ראו באיזו מהירות אנו לומדים את שפת האם שלנו בשלבי ההתפחות המוקדמים - לעיתים, הדבר קורה כל כך מהר עד שההורים נשארים פעורי פה מהמהירות בה למד ילדם לחבר משפטים שלמים. אם כה ברור כי ילדים מאמצים את שפת האם שלהם במהירות, מדוע לא לנצל את הסקרנות הטבעית של הילד ואת יכולתו הטבעית בכדי לשלוט בשפה נוספת?

מאיפה אתה במקור?

אחד היתרונות הברורים ביותר ללימוד אנגלית בגיל צעיר, הוא היכולת לאמץ מבטא נכון ומדוייק. אמנם, הדבר אפשרי גם בגיל מאוחר יותר, אך הדבר יהיה כרוך במאמץ רב, אם ילדכם ילמד אנגלית בשנות חייו הראשונות, אל תתפלאו אם כאשר יהיה בן 20 וידבר באנגלית כמו יליד ניו-יורק או לונדון. מחקרים רבים הוכיחו, שככל שהחשיפה לשפה נעשית בגיל צעיר יותר, כך עולה רמת הדיוק במבטא.

בסיס להשוואה

אוצר מילים הוא אבן יסוד חשובה ביכולת ביטוי בכל שפה. כעת, נסו לדמיין כי אוצר המילים מוכפל והדבר נעשה בצורה טבעית, כך שהילד יודע כמות כפולה של מילים. דבר שללא ספק מגדיל את עושרו השפתי ואת יכולת הביטוי שלו. חשוב להבין שבגיל קטנות, גם ללא יוזמה מצד ההורים, ילדים נחשפים לשפה האנגלית בתוכניות טלויזיה ובשירים. אלא שאוצר המילים שהוא יוכל לפתח בזכות השניים האחרונים יתבסס על הרבה סלנג ולא בהכרח על אותה שפה יפה וספרותית שתרצו להנחיל לילדיכם.

איך גורמים לילד ללמוד אנגלית?

ספרי ילדים זו דרך מעולה ללמוד אנגלית (או כל שפה חדשה אחרת) ולמעשה, יש שפע של ספרים מרעננים, מצחיקים ומרתקים שיאפשרו לילדיכם להכיר את השפה החדשה וחשוב לא פחות – ליהנות מכך.

חשוב שהקניית השפה תיעשה בצורה טבעית ולא מלאכותית, לצערי, רבות מדי השיטות המלאכותיות ששמות את הדגש על דקדוק (כמו זו הנהוגה בתיכון). את האנגלית יש ללמוד בדיוק כמו שפה ראשונה: שמיעה, חזרה, דיבור, קריאה וכתיבה. בכלל, אינני סבור שמוכרחים ללמוד אנגלית דווקא בכיתה, או לערוך הכתבות (חוויה אשר יכולה לגרום לילד תחושה שלילית) חשוב יותר שהדבר יעשה בצורה טבעית, אפשר לקרוא סיפור לפני השינה באנגלית במקום בעברית, או אפילו יותר טוב, להעביר את השפה בדרך של משחק אשר בסיומו אפשר לתת לילד הפתעה קטנה, דרך נוספת ומוכרת יכולה להיות ע”י שירים באנגלית.

הדגש הוא בכך שזו תהיה חוויה חיוביות וטבעית ולא משהו שיתפס כמטלה. חשוב לציין כי רצוי שהאנגלית אותה מדברים עם הילד תהיה נכונה ובמבטא מדוייק ככל האפשר כי זו תהיה האנגלית שילמד. אם לימוד האנגלית ייעשה בצורה טבעית, בתוך זמן קצר, גם ילדכם ישלוט בשפה החשובה הזו וזה יקרה הרבה יותר מהר מהזמן שלקח לחתול ללמוד לנבוח.