המהרל מפראג



"מזל טוב! מזל טוב! שתזכו לגדלו לתורה לחופה ולמעשים טובים!"
"הרבה נחת ממנו ומהגדולים" "בריאות שמחה וכל טוב".
ברכות ואיחולים נשמעו מכל צד.  בני המשפחה לחצו ידיים לכולם, הודו על הברכות והזמינו את המשתתפים ליטול ידיים ולהתיישב לסעודת הברית.
דיני, אחותו הגדולה של הרך הנולד דאגה במיוחד לאחיה הקטנים. היא שמה לה שאמה עסוקה עם האורחים הרבים ולכן לקחה של ישראל ומנוחי, נטלה את ידיהם ומצאה מקום נוח ורגוע בקצה השולחן. הילדים ב"ה נרגעו מההמולה סביבם והחלו לאכל.
"תזכירי לי, איך קוראים לתינוק החדש שלנו?" שאלה מנוחי בת ה4.
"יהודה ליוא או אפשר בקיצור  יהודלה"- חייכה  אליה דיני.
"אני חשבתי שיקראו לו שנאור זלמן"  גילה ישראל בן ב6 מצפוני ליבו, אפילו החברים שלי בכיתה אמרו שזה הכי מתאים לילד שהברית שלו תהיה בי"ח אלול- יום ההולדת של האדמו"ר הזקן.
"זה באמת מאוד מתאים ליום הזה"- הסכימה איתו דיני הגדולה, אבל  לסבא קוראים שנאור זלמן, ואנחנו נוהגים שכל  זמן שהסבא בחיים לא קוראים על בשמו את הנכדים.
"אז למה יהודה לייב? למה לא שמואל או  דוב בער או משהוא אחר?" המשיך ישראל להקשות.
פשוט, כי גם יהודה לייב קשור לח"י אלול, ואפילו עוד לפני שנאור זלמן של האדמו"ר הזקן או ישראל של הבעל שם טוב.  
ר' יהודה ליוא היה  צדיק גדול שנפטר ביום ח"י אלול 136 שנים לפני שנולד האדמו"ר הזקן ואתה מכיר אותו  טוב, טוב מהסיפורים.
אתה יודע מי הוא היה? המהר"ל מפראג! 
"אה……… אז יופי, יש לנו עוד צדיק גדול אחד בבית, תספרי לנו עליו"- בקשה מנוחי, ודיני נענתה לבקשתה.

קדוש- בנם של קדושים

המהר"ל- רבי יהודה ליוא, נולד בתקופת פסח בשנת ה'רע"ג (לפני כ500 שנה) בעיר פוזנה שבפולין לאביו רבי בצלאל מוורמיזא ויחוסו מגיע עד לדוד המלך.
הוא למד בישיבותיה המפורסמות של פולין וכבר בגיל צעיר קנה לו שם כאחד מגדולי התורה בדורו.
המהר"ל הצטיין גם בהשכלתו הכללית הרחבה ובייחוד בחכמת התכונה ובמדעי הטבע.
בעודו בחור צעיר קיבלו הוריו הצעת נישואין בעבורו עם ביתו המוצלחת של ר' שמואל קצין- יהודי עשיר ומיוחס מהעיר וורמיזא ופערל (פנינה) שמה.
ברוב פאר והדר נחתמו התנאים כאשר אבי הכלה ר' שמואל התחייב לדאוג לכל צרכיו של חתנו המיועד משך 3 שנים, כדי שיוכל להמשיך וללמוד בישיבתו המפורסמת של המהרש"ל, וכשיגיע לגיל 18 יחגגו את החתונה בשעה מוצלחת. החתן יוכל להמשיך ללמוד כאוות נפשו ואבי הכלה מתחייב לפרנס את הזוג כל זמן שחתנו יחפוץ לשקוד על לימוד התורה.
אולם, תקופה קצרה לאחר שנחתמו התנאים התהפך מזלו של ר' שמואל קצין והוא החל להפסיד את כל כספו. הורי הכלה הודיעו לחתן על ביטול התנאים שכן ידעו שלא יוכלו לעמוד בנטל הכספי שלקחו על עצמם. אולם.. לאחר מספר שנים, שוב התהפך המזל, בדרך נס הזדמן לידי פערל סכום כסף גדול ואביה החל לסחור ולהרוויח. 
התנאים נחתמו שוב ותוך תקופה קצרה נישא הזוג במזל טוב ובשמחה.

מנהיג בחסד ובגבורה

משך שנות חייו כיהן המהר"ל כרב במספר קהילות ישראל גדולות וחשובות.
20 שנה ישב בניקלשבורג והנהיג את הקהילה ביד רמה. הוא תיקן תקנו, יסד מוסדות ודאג למחסורם הרוחני והגשמי של אחיו היהודים.
בשנת השל"ג- במלאת למהר"ל 60 שנה הוא התיישב בעיר פראג, יסד בא את ה"קלוייז"- בית מדרש גדול ששימש כבית ועד לתלמידי חכמים ולימד בו במשך 11 שנה.
אחר כך עזב המהר"ל את פראג כדי לכהן הכרב בקהילת פוזנא וכ25 שנה אחר כך חזר שוב לפראג והפעם כדי לכהן בה כרבה הראשי.
למרות גילו המבוגר פתח המהר"ל בפעולה נמרצת לחיזוק וביסוס הקהילה היהודית הגדולה בפראג. הוא ייסד בא את ה"חברה קדישא"  ו"חברת משניות" ובכן עסק בבניית וחיזוק מסגרות חינוך לילדי ישראל, בהם ראה את עתיד העם כולו.
המהר"ל היה אהוב ונערץ לא רק בעיניי בני עמו אלא גם בעיניי הנוכרים עד שאפילו הקיסר רודולף השני שגילה את חוכמתו ופקחותו הרבה הזמין אותו לשיחות עימו, טייל איתו בגנו וחלק לו כבוד רב.
המהר"ל כתב ספרים רבית במיוחד בתחום מחשבת היהדות. ספריו כתובים בבהירות והגיון והם מבוססים על תורת הקבלה. כאשר כתב האדמו"ר הזקן את התניא הוא התבסס ונעזר גם בכתביו של המהר"ל הקדוש.

יוצרו של הגולם

תקופתו של המהר"ל הצטיינה בקנאה ושנאה רבה שרחשו הגויים ליהודים, פעמים רבות הוזמן המהר"ל לוויכוחים פומביים או סגורים עם גדולי הכמרים שניסו להעליל עלילות זדוניות על ישראל והתורה, אולם תמיד נצח אותם המהר"ל ויצא כשידו על העליונה.
באותם ימים נפוצו מאוד "עלילות הדם" בהן האשימו את היהודים כאילו הם ח"ו משתמשים בדמם של נוצרים לשם אפיית מצות לפסח.
צרות רבות ורעות היו מנת חלקם של היהודים באותה תקופה עקב עלילה נתעבת זו אך המהר"ל התייצב גם כאן בראש המערה והקדיש את כוחו ומרצו כדי להפריכה.
סיפורים ונפלאות רבים מסתובבים אודות המהר"ל ואחד מהם הוא בדבר יצירת הגולם אשר נוצר על מנת להציל את יהודי פראג והסביבה מעלילות הדם.
יוסלה הגולם הפך לאגדה בכל אזור פראג והחשש שהיה לכולם בתחילה ממראהו המבהיל והמוזר הפך חלף במהרה כאשר ראו כולם שהוא עומד בשליחויות אותן הטיל עליו המהר"ל ומציל את הקהילה בכל פעם מחדש.

ביום י"ח באלול הסתלק המהר"ל בפראג והוא בן 97 שנים. בשרשרת של בן אחר בן מבנו הר' בצלאל נולד לאחר 7 דורות ביום ח"י אלול האדמו"ר הזקן.