הים שלא נגמר



האור במטוס כבה. מספר דיילים הסתובבו ואספו את מגשי האוכל האחרונים והחזירו אותם לארונות.
הנוסע שלפני הגיף את חלונו והוריד את המשענת. מצפה לנו טיסה ארוכה והנוסעים כולם החלו להתארגן לשינה.
אני עדיין צריכה להשלים את לימוד החומש להיום, הבאתי איתי גם ספר מעניין לשעות הטיסה שכנראה יעברו עלי כמו תמיד- בערנות מפליאה.
הפעם- לשם שינוי, ביקשתי לשבת ליד החלון. אולי הגיע הזמן סוף- סוף להביט ולראות את פלאי הבריאה במציאות, ולא רק בתמונות. אבל החושך הגדול והסמיך סביבי ניפץ את התוכניות. המטוס מתקדם במהירות מדהימה מעל גבי עננים, הלילה שולט בכל ולי לא נותר אלא לשקוע בקריאה.
אור מסנוור העיר אותי. הדבר הראשון שראיתי מול עיניי היה משטח ענק כחול ומרגיע.
"אה. אני בטיסה והבוקר הגיע, אבל מה זה שם למטה? כחול, רגוע ולא נגמר?"- חשבתי בקול.
- "האוקיינוס"- ענה לי שכני לספסל (שכנראה שמע את מלמולי ),
אך הוא לא תמיד כחול ובדרך כלל גם לא רגוע, מה שכן נכון זה שהוא לא נגמר"- ענה לי בחיוך קונדסי והמשיך לעלעל במסמכיו.

מה זה אוקיינוס?

כל שטחי המים שנמצאים על פני כדור הארץ מחוברים. בין אם הם גדולים- המקיפים מדינות ויבשות, ובין אם הם קטנים- החודרים לתוך היבשות ויוצרים מקווי מים פנימיים.
אם נחזור לתחילת חומש בראשית ונקרא את סיפור בריאת העולם נוכל להבין את הדברים בצורה פשוטה ביותר. ביום השני הפריד הקב"ה בין המים העליונים לתחתונים, מתח את הרקיע והיום הסתיים כשהעולם כולו מוצף במים צלולים וזכים. ביום שלישי אמר הקב"ה "יקוו המים למקום אחד ותראה היבשה".
המים נסוגו ובתוך הים הענק התגלו 5 יבשות שיצרו כמין חלוקה והפרדה במים הרבים שכיסו את כדור הארץ. למרות ההפרדה שיצרו היבשות נשארו המים ב"קשר מתמיד"- ויצרו רצף של ים ענק המקיף את יבשות העולם ונקרא בשם "אוקיינוס".
שטחו של האוקיינוס גדול בהרבה משטח היבשות והוא תופס קצת יותר משני שליש של כדור הארץ!

שלושה שהם אחד.

למרות שהאוקיינוס הוא שטח מים רצוף אחד ללא גבול, אפשר בכל זאת להבחין בשלושה חלקים ראשיים שנוצרו כתוצאה מהיבשות בתוכו.
האוקיינוס האטלנטי- שצורתו דומה לשעון חול.
האוקיינוס ההודי- שצורתו מזכירה צורת לב והוא נקרא כך על שמה של מדינת הודו השוכנת על חופיו.
האוקיינוס השקט- צורתו אליפסה ונקרא בשם זה על ידי חוקר בשם מאגלאן שחצה אותו בשנת 1521 .
מי האוקיינוס היו אז רגועים ושקטים, לא התחוללו בו סערות ולא נשבו בו רוחות קשות, ועל קרא לו האוקיינוס השקט.
למרות שמו של האוקיינוס השקט חשוב להזכיר כי כל האוקיינוסים משופעים בסופות עזות, רעידות אדמה וגלי ענק הנקראים צונאמי ומגיעים לעיתים לחופים השקטים.
קצוות האוקינוסים בצפון ובדרום כדור הארץ הם בעצם אזורי קפור וקרח תמידי ועל כן מכנים אותם- אוקיינוס הקרח הצפוני ואוקיינוס הקרח הדרומי.

העולם שמתחת

קרקעית האוקיינוס היתה במשך שנים רבות תעלומה גדולה. החוקרים חשבו שהיא מישורית בדיוק כמו פני הים המכסה אותה. אולם, עם התפתחות המדע גילו החוקרים שקרקע הים דומה לקרקע היבשה. יש בה גאיות ושרשראות הרים, עמקים, ערוצים ומשורים.
הקרקע שבלב האוקיינוס עמוקה הרבה יותר מאשר הקרקע באזורים הקרובים ליבשה. וישנם מקומות שהמרחק בין פני הים לקרקעית מגיע ל11 קילומטר.
קרקעית הים דשנה ומלאה באוצרות טבע וכיום שואבים ממנה נפט, גז טבעי, ברום נחושת, מגנזיום, ברזל, אבץ ומלח.
חלק מההרים שבקרקע האוקיינוס הם הרי געש המתפרצים מדי פעם ויוצרים רעידות, גלים גבוהים וסערות המשפיעים על מזג האוויר והרוחות הנושבות ביבשה.
האוקיינוס מלא בבעלי חיים וצמחיה שאת חלקם גילו רק בתקופות המאוחרות. כבר בקרבת החוף ישנם צמחים ובעלי חיים בעלי צורות מעניינות וצבעים מגוונים, קרני השמש חודרות מבעד למים ומספקות אור בשפע לחיים המתרחשים שם.
אפשר למצוא ביניהם את הדולפינים, כלבי הים ולוייתנים שיוצאים מדי פעם כדי לשאוף אויר צח וחוזרים לצלול למעמקים כדי לחפש מזון.אך ככל שמרחיקים ללב ים המים נעשים עמוקים יותר ואור השמש גם הוא מתעמם. בעלי החיים והצמחייה במקומות בהם אין שמש הם מוזרים ביותר ובעלי גוונים חיוורים.
האוקיינוסים עשירים בדגי מאכל והם מספקים כ90 מליון ק"ג בשר דגים בשנה.

כשהמים שוב יכסו את העולם...
כולנו מתפללים ליום בו יבוא משיח, יבנה המקדש והאלוקות תראה ותישמע מכל חפץ גשמי- "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". או אז יתגלו כל אותן צפונות ורזים שבתורה שכיום מכוסים ונעלמים מעניינו. ואחר ה' יהיה פשוט, ברור ומלא את העולם כאותם מים רבים.