טיול קצר בין קורי העכביש.



יום חמישי, כל בני הבית מתגייסים להכנות לכבוד שבת המלכה המתקרבת ובאה. אחד יצא לקניות דחופות השני-ה מקלפת במטבח ירקות ועוד אחד עומד עם המטאטא בידיו כשהוא מנקה כל פינה ומשאיר אותה ריקה מפרורים לשטיפה שתבוא אחריו. ואמא- מנצחת על כל העבודה, ידיה עסוקות בטיבול מאכלים והכנת חומרים לעוגה וראשה מטייל בין החדרים כשהיא מזכירה לכל אחד פרטים חשובים בעבודתו:
"דוד- את תפוחי האדמה להכניס לסלסלה התחתונה בבקשה, רחלי- את הכביסות לתלות בבקשה תחת הגג, נראה לי שעוד מעט ירד גשם, מוישי- אפשר לבוא לשטוף את הרצפות כבר?"
אחד, אחד מסיימים את משימתם השבועית ורק מוישי מתמהמה משום מה. אמא כבר גמרה להכין את עיסת עוגת השוקולד והיא נגשה לברר מה קורה בחדרים. למרבה הפלא היא ראתה את מוישי כשהמטאטא שבידיו מונף אל על והוא אומנם מנקה- אך את התקרה.
"מוישי, משהוא שם לא בסדר? נראה לי שהתבלבלת בכתובת, את הרצפה מטאטאים הלא כן"? ומוישי, מביט באמא בעיניים מבריקות ומסביר לה שבפינות התקרה ישנם מבקרים לא כל כך נחמדים, שטוו קורים ופרשו רשתות ציד- הלו הם העכבישים.
תוך מספר דקות אמא מביאה סמרטוט לבן נקי טבול במעט נפט, היא מגלגלת אותו בקצה המקל ומעבירה אותו בפינות התקרה, עכשיו מוישי רגוע, למשך חצי שנה לא יבואו העכבישים לבקר בבית.

נא להכיר- מר עכביש

מי מאיתנו לא ראה קורי עכבישים בפינות החדרים, על פרחים, על עלים או מסעפי ענפים, בעליות גג או מרתפים? אולי אף פעם לקחתם קיסם או מברשת והרסתם את כל מטווה הקורים. בעשותכם זאת חיסלתם כהרף עין פרי עבודה ממושכת וחרוצה בה השקיע מר עכביש שעות רבות.
העכביש- שייך למשפחת בעלי החיים חסרי חוליות ופרוקי רגליים. העכבישים אינם חרקים אלא מהווים קבוצה נפרדת הנקראת "עכבישיים" ומכילה אלפים רבים של עכבישים שונים ומשונים החיים על פני כל כדור הארץ. העכבישים שונים מאוד זה מזה בגודלם ובצבעיהם אך לכולם גוף המחולק באופן ברור לשני חלקים- הראשחזה והבטן. בחלקו הקדמי של הראשחזה שני זוגות לסתות אשר הראשון מהם קטן ועשוי בצורת צבת קטנה אחת ולסתות הזוג השני הן גדולות וכל אחת מהן היא צבת בפני עצמה.
אחרי הלסתות יוצאים מהראשחזה של העכביש ארבעה זוגות רגליים ארוכות ודקות ואילו בקצה הבטן מספר גבשושיות האחראיות ליצירת הקורים.
בראשו של העכביש מצויות ארבעה זוגות עיניים זעירות ופשוטות, אולם רוב העכבישים אינם מצטיינים בראיה טובה. לעומת זאת מפותח מאוד אצל העכבישים חוש המישוש, אשר תודות לו הם מגלים כל זעזוע קל בקורי רשתם.

מלכודת רגישה ומסוכנת

הצד החזק של העכבישים הוא טווית רשתות אולם לא כל העכבישים טווים קורים שכן לא כולם זקוקים להם למטרות הציד. יש עכבישים הרצים במהירות אחרי טרפם או קופצים עליו ומסיגים אותו. יש גם עכבישים המסתפקים באריגת רשתות פשוטות העשויות סבך של קורים אולם אחדים מצטיינים באמנות האריגה, ורשתותיהם של אלא עשויות בצורת גלגל יפה בעל חישוקים רבים אשר ממרכזו בוקעות כעין קרניים עליו נשענים מעגלי הקורים.
לרשת הקורים של העכביש יש תפקיד ברור- לתפוס את מזונו. הרשת פועלת ממש כמו מלכודת וכשסיים העכביש לארוג את הקורים ע"י הפרשת חומר דביק מהפטמות המצויות בבטנו הוא מסתתר וממתין לקורבנו, כשהוא מחזיק פתיל המחובר למרכז הקור. כאשר חרק נלכד ברשת הדביקה הוא מזעזע את הכור ומנסה להיחלץ ממנו. אז העכביש ממהר אליו וכורך סביבו פתילים וכורים נוספים. כאשר החרק אחוז היטב משתקו העכביש ע"י ארס שהוא מזרים לגופו ומתחיל בארוחתו.
אחרי הסעודה הוא מנקה את הקורים מהלכלוך ושריי החרק, מתקן ומחזק אותם וממתין לחרק שיהיה הקרבן הבא. במקרה שהקרבן שנלכד ברשת הוא גדול כל כך עד שמסוגל להזיק לרשת הקורים, משחררו העכביש ע"י קטיעת קורים.

קורי עכביש שהצילו

חכמנו זיכרונם לברכה מספרים לנו שדוד המלך שאל את הקדוש ברוך הוא לשם מה ברא את העכביש ואיזו תועלת הוא מביא לבריאה. והקב"ה הוכיח לדוד שגם עכביש הנראה כביכול ברייה שפלה וחסרת תועלת יכולה להציל את חייו.
כאשר שאול מלך ישראל רדף אחרי דוד ובקש להרגו ברח דוד למדבריות והסתתר בתוך מערה. וכשהגיע שאול לפתח המערה רצה להיכנס ולבדוק אם דוד נמצא בתוכה. מיד זימן הקב"ה עכביש שטווה את קוריו במהירות על פתח המערה.
פנו עבדי שאול למלכם ואמרו לו: "אדוננו המלך, לשם מה הטרחה הגדולה הזו? מדוע עליך להיכנס פנימה והרי ברור שדוד לו נכנס פנימה, שכן אם היה נכנס למערה היה קורע בגופו את קורי העכביש המכסים את פיתחה". שאול שמע לדבריהם ולא בדק בתוך המערה ותודות לקורי העכביש ניצל דוד.

עכבישים מפורסמים

בין 22000 מיני העכבישים בעולם ישנם משפחות עכבישים המפורסמות ביותר בשל צורת החיים שלהם ותעלוליהם בציד טרפם. עכבישי המלכודת למשל חופרים בלסתותיהם מחילות באדמה ומרפדים אותן במטווה צפוף של קורים את פתח המחילה סותם העכביש בדלת העשויה משכבות קורים, פרורי אדמה וחלקי צמחים. צבע דלת המחילה מתאים להפליא לצבע האדמה סביבה ומאחריה מסתתר העכביש שמגיח בפתאומיות לטרף המסתובב להנאתו בקרבת מקום. מחילה זו מנוצלת ע"י העכבישה כדי להטיל את ביצי העכבישים- דור ההמשך.
הטרנטולה זהו סוג נוסף ומפחיד ביותר של עכבישים הנפוץ בעיקר בדרום יבשת אמריקה. עכבישים אלו ענקיים במיוחד והם טורפים חרקים גדולים ואפילו ציפורים. אורך גופו של עכביש הטרנטולה מגיע לכ5 סמ' ואורך רגליו ל10 סמ' אולם למרבה הפלא הוא אינו ארסי ונשיכתו לא מכאיבה ביותר.
העכביש הארסי והמסוכן ביותר מוכר בשמו האלמנה השחורה- עכביש שחור זה הוא בעצם עכבישה- נקבה שכאשר היא רעבה מאוד היא טורפת אפילו את בן זוגה העכביש ונותרת אלמנה. חוקרים שבדקו את ארס האלמנה השחורה מצאו שהוא קטלני ביותר ומסוכן יותר מאשר ארס נחש.

העכביש השחור שבלב...

העכביש ומלאכת טווית הקורים מזכירים לנו את היצר הרע השוכן בליבנו ורוקם תכסיסים ותחבולות להפריע לנו בעבודת ה'. תחילה הוא מגרה את האדם ללכת אחר תאוות קטנות דקות ועדינות כקורי העכביש אולם כאשר נלכד האדם ברשת מסובב אותו היצר הרע בסבך מתוחכם של קורים וחטאים דביקים שרק ע"י תשובה, תפילה מעומק הלב והרבה סיעתא דשמיא אפשר להשתחרר מהם.אולם אנחנו יכולים לבחור בטוב וללמוד מהעכביש את מידת ההתמדה שמשקיע ביצירת הקורים והסבלנות המרובה בה מחכה לטרפו ולנצל תכונות אלו לתרגול מידות טובות שיעזרו לנו לעשות את עבודתנו כאן בעולם מתוך שמחה.