חג השבועות הלבן, הלבן הזה....



מי לא אוהב את חג השבועות?
את ריח הירק והפרחים הססגוניים המקשטים כל בית יהודי, את שנת הצהריים ההכרחית כל כך על מנת שנוכל ללמוד בשמחה כל הלילה, את הצעידה ההמונית לפנות בוקר של כל מתפללי בית הכנסת- לכותל המערבי ואת ההתרגשות האוחזת בכולנו בשעת קריאת עשרת הדברות. כאילו שזה עתה אנו שומעים את משה רבנו בסיני.
אך למען האמת...אם תשאלו אותי, חג השבועות מביא איתו עוד צ'ופר קטן אהוב וטעים...
כן ניחשתם, עוגות הגבינה והשמנת המפורסמות, מאפה ידיה של כל אם יהודיה המזכירות לנו את הר סיני עליו נתנה תורה, הנקרא בלשון נעים זמירות ישראל גם- "הר גבנונים".
ואם במשך כל השנה אנחנו חברים טובים של החלב. מי בקורנפלקס של ארוחת בוקר, מי בכוס השוקו של הערב ומי במעדני השוקולד והיוגורט המרעננים כל כך , אז חג השבועות הוא חגיגה אמיתית של גבינות ופשטידות בריאות ומשמינות.
מאיפה נולד החלב?
החלב הוא מן המשובחים ביותר שבחומרי המזון והוא הראשון המשמש את התינוקות הנולדים- לא רק בבני האדם אלא גם בבעלי החיים היונקים.
החלב מכיל את כל אבות המזון הדרושים לבניית גוף בריא, שיניים חזקות ועצמות מוצקות. וכיוון שהוא מכיל ויטמינים חשובים הוא מחסן את הניזונים ממנו מפני מחלות.
ספקית החלב החשובה והמוכרת ביותר בעולם היא הפרה, אך זו אינה היחידה בחיות הבית הנותנת חלב. בני המזרח הקרוב משתמשים דווקא בחלב עיזים וכבשים, נודדי המדבר שותים חלב גמלים ובאחדות מארצות אמריקה הדרומית הלמה היא המספקת חלב.
אולם עם כל מעלותיו הרבות גם חיסרון גדול לו לחלב ידידנו. מהרגע שיצא לאוויר העולם הוא כבר נתון לחסדי מזג האוויר ועלול להחמיץ המהירות. החלב משמש גם כחומר גידול מצוין לחיידקים מזיקים הגורמים לקלקולו ולהעברת מחלות שונות, ועל כן משתדלים להרתיח את החלב ולפסטר אותו.
על ידי חימום החלב ל70 עד 80 מעלות צלסיוס משך 15 שניות מנטרלים את השפעתם המזיקה של החיידקים השליליים כמעט בלי לפגוע בויטמינים הבריאים שבו.
חלב חמוץ- במבחר טעמים!
יושבי במדבר והארצות החמות נפגעו מהעדר מתקני קירור לשמירת חלב העיזים והפרות שלהם ועל כן, כבר בתקופות הקדומות של ההיסטוריה מצאו דרך נאותה להתגבר על הקושי. הם נתנו לחלב להחמיץ, חממו אותו בשמש הלוהטת הפרידו את הנוזל שנקרש מהמים שנותרו והרי לפניהם תוצאה מדהימה- גבינה פשוטה ורכה!
במצב כזה החלב/ הגבינה יכולים לעמוד זמן רב יותר מבלי שיתקלקלו, ואם ממשיכים את התהליך ומייבשים את הגבינה הרכה, מוסיפים לה מלח וכובשים אותה היא יכולה לעמוד זמן ממושך.
שבטים נודדים ושוכני מדבר ויערות מכינים לעצמם בימי החורף כמויות גדולות של גבינה קשה בכדי שתוכל לשמש אותם בימי הקיץ הלוהטים.
היום תעשיית הגבינות השתכללה כל כך עד שקיימים כ20 סוגי גבינות עיקריות המיוצרים ב400 טעמים ומרקמים שונים. מכונות משוכללות עושות את העבודה של החמצת החלב והפרדתו ממי הגבינה, הרתחת הגבינה, טיבולה וכבישתה. וישנן גבינות הנשארות בקירור משך שנה ויותר על מנת להשביח את טעמן ולהקשות אותן.
חלב יהודי למהדרין.
גם אבותינו השתמשו בחלב ובתוצרתו על מנת להשביח את הארוחות המוגשות.
מי מאיתנו לא זוכר את אוהלו של אברהם אבינו בעל 4 הפתחים ואת 3 אורחיו המלאכים להם הגיש בשמחה ובזריזות מטעמים וביניהם חמאה וחלב.
גם יעל אשת חבר הקייני נתנה לסיסרא סר צבא מדיין לשתות חלב ולאכל חמאה כדי שיירדם וכך תוכל להרוג אותו.
ישי- כששלח את בנו הצעיר דוד לראות מה שלום אחיו המשרתים בצבא שאול- ועומדים במערכה נגד פלשתים וגולית מנהיגם. נתן לו מצרכי מזון אחדים ובתוכם גם עשרה חריצי חלב- עבור מפקד הגדוד וכפי שמסביר התרגום- נתן לו גבינת חלב.
ויהודית הגיבורה- גם היא מכינה גבינה משובחת על מנת להאכיל את אליפורנוס כדי שיצמא מאוד וישתה כמות גדולה של יין, וכך הצליחה להרגו.
ובימנו- בחג החנוכה ובחג השבועות נוהגים לאכל מאכלי חלב, רק שהם משוכללים יותר וצבעוניים בכדי לצאת משגרת החלב היום יומי.
אז הנה... אם ברצונכם להכין משקה חלב נהדר לחג השבועות. הצטיידו במצרכים הדרושים, הכינו את הכלים המתאימים, תאמו עם אמא את הזמן המתאים ו.... לעבודה!
מילק שייק שוקולד- 2 כוסות שתיה.
החומרים הדרושים:
1 כוס חלב.
6 כפות גלידה שוקולד.
2 כפות סירופ שוקולד.
1/2 כוס סודה קרה.
הכלים הדרושים (הכל חלבי):
כוס, כף, צנצנת גדולה עם מכסה, שתי כוסות הגשה ו2 קשיות.
הוראות הכנה:
שמים את החלב, הגלידה והסירופ בצנצנת שיש לה מכסה טוב. מועכים קצת את התכולה ובוחשים קלות.
סוגרים היטב את הצנצנת ומחזיקים אותה בשתי ידיים. מנערים בחוזקה כ50 פעמים עד שהמשקה מוקצף ואין בו גושי גלידה.
יוצקים את המשקה ל2 כוסות, מוסיפים מעט סודה לכל מנה ובוחשים.
שמים קשית שתייה, מברכים שהכל ו...לבריאות!
(נלקח מחוברת ילדים מבשלים- רות סירקיס)
חג מתן תורה שמח, מתוק ו....לבן, לבן!