מפלים



קול שקשוק המים וזרימתם - נשמע היטב. ציוץ הציפורים ליוה את המנגינה הטבעית הזו והשרה עלינו אווירה קסומה ורצון להודות לבורא עולם על פנינת הטבע המקסימה הסובבת אותנו.
הרחק משאון העיר כבר משעות הבוקר המוקדמות, צעדנו בקלילות. ניצלנו את הפוגת הגשמים ואת השמש החורפית הבהירה וכשנעליים גבוהות לרגלינו וסוודרים חמימים עוטפים אותנו, עשינו את דרכנו בינות לעצים. חלקם היו כמעט ערומים לגמרי מעלים וחלקם – בדיוק להיפך- כאילו נוספו להם שכבות נוספות של צמחיה ירוקה. שעות רבות הלכנו על האדמה הרטובה ובוססנו בבוץ הסמיך כדי להגיע לנקודה הסופית במסע- המפל.
וכשהגענו- לנגד עיננו נגלה מחזה עוצר נשימה. המים הרבים שזרמו את כל המסלול הארוך נשפכו בקול רעש גדול כשהם משפריצים רסיסים שהרטיבו אותנו מכף רגל ועד ראש.
המאמץ הרב השתלם! נפילת המים בכח רב כל כך, הרעש החזק, ענני הרסיסים וקשתות האור הנראות סביב הצדיקו את ההליכה הארוכה. מה רבו מעשיך ה'!

כיצד נוצר מפל?

המים הרבים הזורמים בנחלים ובנהרות מתרבים ומתעצמים עם ירידת הגשמים, הפשרת השלגים והצטרפותם של יובלים נוספים. זרם המים עושה את דרכו על הקרום החיצוני של האדמה העשוי משכבות סלע שונות, חלקן קשות וחלקן רכות. לעיתים שכבת הסלע הקשה מתחלפת בשכבה רכה במיוחד והמים שבאים בזרם חזק שוברים וסוחפים עימם את האדמה הרכה ויוצרים מדרגה בסלע.
ולעיתים, אפיק הנחל פשוט עובר דרך סלעים והרים השונים בגובהם ויוצרים כעין מדרגה שמראשה נופלים המים כדי להמשיך במסעם.
אם זרם המים חלש והמדרגה נמוכה- הרי שהמפל שיוצר הוא נמוך, אולם אם המדרגה שנוצרה היא גבוהה והמים הנופלים בה בהתמדה של שנים הם רבים, הרי שהם ממשיכים לנסר באדמה ולשחוק אותה ועם הזמן המפל נהייה גבוה יותר ויותר.

כשהמפל נסוג לאחר

כשאשד המים (המפל) נשפך בעצמה מלמעלה אין הוא מסתפק בהריסת שכבת הסלע הרכה שמתחתיו, אלא הוא חותר גם מתחת לשכבת הסלע הקשה. באופן כזה נוצרות מתחת לאשדות ומפלי המים מערות גדולות, שתקרת הסלע שלהם תלויה על בלימה. על תקרת סלע זו לוחצים המים הזורמים ומנסרים בהם. שכבת הסלע הקשה אומנם לא מתמוססת בקלות אולם עם הזמן המים מצליחים לגבור על האבן הקשה והקיר עליו זורם המפל נשבר. אשד המים נסוג ונפילת המים מתרחשת אחורה.
מפלי הניאגרה שעל גבול ארצות הברית וקנדה, נסוגו אחור ושינו את מקומם בצורה כזו, כבר 8 פעמים.

חלומו של כורה הזהב.

המפל הגבוה בעולם נמצא בדרום אמריקה, במדינת ונצואלה. גילויו של מפל זה לפני כ70 שנה מתחיל בחלומו של כורה זהב זקן ששמו ג'ון. לג'ון היה חלום מוזר אותו טיפח שנים רבות. לטענתו מישהו סיפר לו על שדה זהב רחב ידיים הנמצא בלב יערות עד ומחכה שאיש אמיץ יבוא ויתחיל לכרות את הזהב הטמון בו. משך שנים אסף ג'ון פרוטה לפרוטה ובגיל מבוגר כשהצטבר אצלו סכום כסף מכובד, שכר את ג'ימי אנג'ל- טייס צעיר ואמיץ בעל מטוס זעיר, שתמורת סכום כסף מכובד הסכים לטוס איתו ולחפש את שדה הזהב עליו דיבר ג'ון הזקן.
ביום המיועד יצאו השניים למחוז חפצם ואחרי טיסה של מספר שעות הגיעו לקרחת יער בליבו של הג'ונגל. ג'ון ביקש מג'ימי לנחות במקום, לקח איתו כלי חפירה ושקים ובקש מהטייס המשועשע לחכות לו עד שיחזור. ג'ימי נפרד מחברו הזקן כשהוא לא מפסיק לצחוק על הדמיונות והחלומות המוזרים שלו. לבזבז כל כך הרבה כסף על טיסה מוזרה, כדי לחפש זהב במקום לא ידוע.
אולם כשג'ון הזקן חזר כעבור מספר שעות כששקיו מלאים בעשרים קילוגרמים של עפרות זהב, צחוקו של ג'ימי קפא. השניים חזרו לביתו של הזקן, ג'ימי קיבל את שכרו וכורה הזהב הזקן חי עד סוף ימיו בעושר גדול.

מים במקום זהב

שנים חלפו, הכורה הזקן נפטר וג'ימי הטייס החליט לנסות את מזלו ולמצוא את מכרה הזהב הסודי.
הוא אכן עלה על מטוסו והגיע תוך מספר שעות לאזור הג'ונגל, אך הפעל ג'ון הזקן והדרכתו המפורטת לא היו לידו ועל כן הוא התבלבל במקום. העצים כולם נראו אותו דבר וקרחת היער נעלמה.
בעודו סורק את האזור נקלע ג'ימי עם מטוסו לתוך נקיק בעל דפנות גבוהים ביותר. באומץ רב ניתב ג'ימי את מטוסו בין דפנות הנקיק אולם פתאום הזדקרה מולו חומת סלע שחסמה את דרכו והוא כמעט התנגש בה. ברגע האחרון הצליח ג'ימי לנסוק שוב כלפי מעלה וכך ניצל מהתרסקות מוחלטת באזור שמם.
אולם ההפתעות עדיין לא נגמרו.
בעודו נרגע מהכמעט תאונה, הוא הביט כלפי מטה ולנגד עיניו נגלה מחזה מדהים ביופיו. על חומת הסלע הזקופה זרם נהר מים במלא העוצמה.
ג'ימי החליט לחזור לנתיב הטיסה הקודם, הוא שוב התפתל בין הנקיקים, נסק לפני חומת הסלע וראה בבהירות את המפל. ג'ימי הביט במד הגובה של המטוס והבין שברגע זה ממש הוא גילה את המפל הגבוה ביותר בעולם שגובהו כקילומטר וחצי.

מפל אנג'ל המלאך

את שדה הזהב לא מצא ג'ימי, אולם על תגלית המפל הוא דיווח מיד לחברה הגיאוגרפית האמריקאית שהחליטה לתת לו אות הוקרה ולקרא את המפל על שמו.
כשלאחר מספר שנים יצאה משלחת מיוחדת לג'ונגל בוונצואלה כדי לחקור את "מפל ג'ימי אנג'ל", או כפי שהוא מכונה בתרגום מספרדית- "מפל המלאך" (אנג'ל= אנכל= מלאך) היא גילתה שגובה המפל הוא פי 20 מגובהם של מפלי הניאגרה.
מפל ג'ימי נופל מהר תלול בגובה של יותר מקילומטר, ממשיך במישור ושוב נופל מגובה של 300 מטר.
המים ממשיכים בזרימתם לנהר קארוני המתחבר לנהר אורינוקו הגדול הזורם בדרום מזרח ונצואלה.
המקום מושך אליו בכל שנה אלפי תיירים העושים את הדרך הקשה ביערות המסוכנים, רק כדי לחזות בפלאי הבורא.