להגיע לירח



שעת לילה מאוחרת, סיימתי זה מכבר לקרא קריאת שמע ובדרכי למיטה אני ניגש לחלון כדי להגיף את התריס. הצצה חטופה החוצה והבטה בשמיים זרועים כוכבים מעלה חיוך על שפתי.
"מה רבו מעשיך ה'" אני אומר לעצמי שעה שעיניי מחפשות את הירח. הנה הוא, מאחרי הבניין הוא מציץ לו בעדינות חיוורת. צורתו כבננה צרה והוא נראה כמנופף לי לשלום ואומר בחיוך שכמעט נעלם: "אני ממשיך בטיול הרגיל סביב כדור הארץ, נתראה בעוד מספר ימים."
אני נפרד ממנו לשלום ונכנס לישון, מספיק לברך המפיל ולחשוב כמה שורות בתניא והנה... אני טס לי בטיל ענק על כנפי החלום לכיוון ה... ירח.

המאור הקטן

מי מאיתנו לא מכיר את המדרש על שני המאורות- שמש וירח שנבראו בגודל שוה? אנחנו גם זוכרים כיצד באה הירח לריבון העולם ואמרה לו שאין זה נאה ששני מלכים ישמשו יחד ואכן הקב"ה גזר עליה להקטין את עצמה. ומאז, הירח נתמעט ונשאר הקטן מבין 3 גרמי השמיים המוכרים לנו ביותר: שמש, כדור הארץ וירח.
הירח אינו גוף לוהט ומפיץ אור כדוגמת השמש והכוכבים, אלא הוא גרם שמימי עשוי מחומרים מוצקים הדומים לחומרים מהם עשוי כדור הארץ. ובכל זאת אנו בכדור הארץ מקבלים מאורו כמעט בכל לילה בו העננים לא מסתירים אותו וזאת משום שקרני השמש הנשלחות לכיוונו ומאירות אותו, נשברות עליו ומוחזרות ממנו אל החלל. וכיוון שמרחק הירח מכדור הארץ הוא "רק" 384,400 קילומטרים, (מרחק יחסית קטן לגרמי השמים ולכוכבים בחלל החיצון) הרי שקרני השמש המוחזרות לחלל מגיעות אל כדור הארץ- לשימושנו.
לאחר עבודת מחקר מעמיקה הסיקו המדענים כי רק אם יתמלא החלל ב465,000 ירחים מלאים שיתנו אור לכוון כדור הארץ יגיעה אורם לעוצמת אור השמש!

סיבובים בחלל

כמו שאנו רואים הירח מתחיל את הלילה בצד אחד של ביתנו ומסיים אותו בצידו השני וזאת משום שהוא כל הזמן בתנועה. (הירח, לא הבית)
הירח מסתובב סביב עצמו כאשר כל מחזור סיבוב הוא יממה, כך שתוך 24 שעות משלים הירח סיבוב אישי של עצמו. באותו זמן הוא גם מסתובב סביב כדור הארץ במהירות של קילומטר לשניה וסיבוב זה אורך לו חודש. זוהי הסיבה בשלה בשפת הקודש חודש מכונה ירח, שכן תחילתו וסיומו של חודש נקבעים על פי סיבובו של הירח.
למרות שהירח הוא עגול ומסתובב סביב עצמו וסביב כדור הארץ כל הזמן, אנו רואים רק צד אחד של הירח. צידו השני מופנה לכיוון החלל החיצון ומכדור הארץ אין אפשרות לראות אותו בשום אופן.
בזמן המולד, כאשר הירח נמצא בין השמש ובין כדור הארץ אין אנו יכולים לראותו שכן מחציתו הפונה אלינו שרויה כולה בצל, אולם תוך יום ויומיים הוא מתקדם מעט במסעו לכוון מזרח ומחציתו המוארת על ידי השמש מתגלה אלינו ומאירה לנו בלילות. ככל שימשיך הירח במסעו כך נראה חלק גדול שלו מואר.
במחצית החודש הירח נמצא בדיוק מול השמש כשביניהם עומד כדור הארץ ועל כן אנו רואים אז את כל מחציתו המופנית אלינו מוארת, והוא נראה כעיגול שלם.





עולם השממה

משך אלפי שנים הביטו בני האדם מכדור הארץ בירח ולא ידעו מה מתרחש עליו. בשנת 1610, הפנה חוקר בשם גלילאו גלילאי טלסקופ לכוון הירח ועמד מול הנגלה לעיונו המום ונפעם, הוא ראה מולו כדור ענק הדומה לכדור הארץ ובו הרים, בקעות ושטחים ענקיים שנראו כימים ואוקיינוסים.
גלילאו וחוקרי הירח שבאו אחריו דימו בליבם כי הירח הוא עולם חי בו מתהלכים בעלי חיים ויצורים שונים וצומחים בו צמחים. אולם אט, אט שוכלל הטלסקופ, לחלל נשלחו לוויינים ומצלמות ומעל כל צל של ספק הוכח שהירח הוא עולם שומם, מים לא זורמים בו, רוח לא נושבת בו ואף יצור חי לא מתהלך או צומח עליו.
מה שכן גילו החוקרים שפני הירח מכוסים בהרים גבוהים ועצומים כאשר ברבים מהם נפער לוע ענק המזכיר מאוד את לוע הרי הגעש. המדענים שהמשיכו לחקור ולבדוק את הירח ערכו רישום ומיפוי מדויק מאוד של פניו וקראו לכל אזור בו בשם, כך אפשר למצוא במפות ירח את 'הרי אלטי', 'הרי הפנינים', 'ים השאננות', 'אגם החלומות' ועוד כהנה וכהנה שמות מוזרים..

מזג אוויר ירחי

את הביטוי "מזג אוויר" כלל לא מתאים לצרף ל'ירח' שכן על הירח אין אויר. כוח המשיכה של הירח הוא קטן ביותר כך שאין באפשרותו למשוך לעברו ולהחזיק סביבו שכבת גזים.
זו גם הסיבה שאדם שמשקלו על כדור הארץ הוא 60 ק"ג ישקול על הירח רק 10 ק"ג, האדם השמן ביותר יוכל לקפץ כאילה פזיזה בקלילות, ואדם צנום וחלש יוכל להרים משא כבד ביותר שעל גבי אדמת כדור הארץ לא יכול היה אפילו להזיזו.
גם הטמפרטורה על הירח משונה ביותר שכן בעוד שצידו האחד הפונה לכוון השמש ומקבל ממנו קרניים מגיע ל134 מעלות חום, באותו זמן בדיוק בצידו השני- החשוך הטמפרטורות מגיעות ל-179 מעלות.

משך שנים רבות חקרו המדענים את הירח, בדקו אותו ואף הצליחו לעלות לבקרו. על 'טיולי ' האדם על הירח בעזרת ה' נספר בשבוע הבא.