התמנון



בהתחלה כולנו עמדנו מרותקים לזכוכית העבה. מדי פעם משהוא פלט קריאת תדהמה שגררה בעקבותיה תגובות דומות. לאחר מספר דקות בהן עיכלנו את היופי המדהים שראו עינינו לא הפסקנו להביע את התפעלותנו בקול.
"תראה את הצהוב הזה עם הפסים האדומים שרודף אחרי האפור, נראה לי שהם משחקים תופסת."
"והנה איזה נחש או משהוא כזה, הוא מצליח לשחות ולנוע במים כאילו שהוא הולך על האדמה..."
וכך כשאנו מביטים על עולם ההדממה שמתחת למים דרך חלונות הזכוכית של הצוללת הצהובה באילת, הבנו כמה סודות ונפלאות הבורא אנחנו עדיין לא מכירים.
"ילדים, תראו מי מתקרב אלינו עכשיו"- בקע קולו של המדריך "שימו לב ליצור שמתקדם במהירות ופולט סילוני מים, אתם רואים את הדג החום ורוד וצורת עיניים על גופו, בעל הזרועות והעיניים המביטות בכם? זהו התמנון".

בעל הראש- רגליים

התמנון הוא יצור ימי אשר כשמו כן הוא- דג בעל 8 זרועות (תמניא- שמונה נון- דג).
הוא נפוץ בעיקר בימים החמים ושוהה על קרקעית הים במים רדודים או עמוקים.
התמנון הוא בן למשפחת הרכיכות המכילה את הצדפות והחלזונות, והוא שייך לקבוצה הנקראת 'צפלופודה' שפירושו- ראש רגליים. לכינוי זה זכה משום שגופו בנוי בצורה מעניינת ומורכב משני חלקים ראש וזרועות.
הראש נמצא למעלה, בתחתיתו מצוי פה קטן המצויד בלסתות חזקות ובשני צדדיו ממוקמות עיניים גדולות הדומות לעיניי אדם. בתוך הראש, בין שתי העיניים ממוקם מוח המרכז את כל מערכת העצבים של התמנון ומכוסה בשכבת סחוס עבה המגנה עליו.
מקדמת הראש יוצאות שמונה זרועות ציד ארוכות המכוסות בכפתורי מציצה רבים, בעזרתן לוכד התמנון את טרפו. שמונת הזרועות מסייעות לתמנון להלך על קרקעית הים או לחתור בהן כמשוטים ולשחות.
סמוך לראשו יש פתח קטן הנקרא 'משפך', וכשהתמנון רוצה להתקדם במהירות הוא פולט ממנו זרם מים חזק המשמש כתנופה חזקה ודחיפה לשחייה מהירה לכוון הנגדי.
ישנם סוגים ומינים רבים של תמנונים הנבדלים באזורי מגוריהם, צבעיהם וגודלם. ישנם תמנונים קטנים בגודל 5 סנטימטר ועד לתמנוני ענק אימתניים ומפחידים שזרועותיהן פשוטות לאורך כ9 מטר.


זרועות ההישרדות

זרועותיו של התמנון נשלטות על ידי מערכת העצבים המפותחת שלו. בשל גמישותו הרבה ומבנה גופו חסר העצמות והחוליות מצליח התמנון לתפקד ביעילות גם בסביבה צפופה ומלאת מכשולים. זרועות התמנון מצליחות לפתוח מיכלים ולחדור לנקיקים וחורים קטנים. שמונת הזרועות מקנות לתמנון יתרון רב על פני בעלי חיים אחרים ומסייעות לו לשרוד בין הדגים הטורפים השוהים במעמקי הים.
לאורך הזרועות ישנן 2 שורות של כפתורי מציצה והצמדה המשמשים כאצבעות הלופתות את הטרף ומונעים ממנו להחליק או להשתחרר. למזלו של התמנון חושבים כולם שמרכז הכוח שלו הוא בזרועות ועל כן מנסים להתקיף אותו בחיתוכן או פציעתן. אולם כיוון שמוח התמנון נמצא בראשו התמנון לא ניזוק וגם אם נחתכה לו זרוע, בתוך מספר שבועות צומחת זרוע חדשה הדומה לזו המקורית רק שהיא דקה וקצרה ממנה. עם הזמן משתלבת הזרוע החדשה במערכת הזרועות, היא מתארכת, מתעבה ומתפקדת כאחת מכולן. תאי העור של זרועות התמנון רגישות מאוד לטעם ולמרקם ועל ידם מצליח התמנון לבחור כראוי את מזונו על פי טעמו האישי.
גם כשזרוע התמנון מנותקת מגופו היא מתפקדת כאילו היא מחוברת אליו. ואם היא נתקלת בפיסת מזון, כפתורי ההצמדה שבה יתפסו אותו ויקרבו את האוכל לכיוון פי התמנון.



להחליף צבע ולפלוט עשן

שלא כשאר בני משפחת הרכיכות, לתמנון אין קונכייה חיצונית המגנה עליו ועל כן נתן לו בורא העולם מנגנונים אחרים המסייעים לו לשרוד בין טורפי הים.
בגופו של התמנון יש תאי צבע שמסוגלים להשתנות ל3 גוונים: אדום, צהוב וחום. כאשר התמנון שט במים הוא מתאים את צבעו לצבע סביבתו וכך נבלע בה ולא מהווה מקור משיכת תשומת לב לטורפים.
כאשר בכל זאת מתקרב אליו בעל חיים טורף ומנסה לטרוף אותו, פולט התמנון מהמשפך הנמצא ליד ראשו ענן דיו כהה, המטשטש את האזור ויוצר מסך עשן המאפשר לו לברוח במהירות רבה.

התמנון הנו אחד מפלאי הבורא הנסתרים מעינינו שכאשר מגלים אותו פינו לא פוסק להלל ולשבח
"מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית.."