התירס



אחר צהריים רגיל ביותר. הקטנים משחקים בלגו, בונים בתי כנסת וגינות שעשועים מהאבנים הקטנות ומאכלסים את הבובות הזעירות במבני הפלסטיק.
הגדולים יושבים סביב השולחן הגדול בסלון ועסוקים בשיעוריהם. אט אט הספרים מצטברים עליו ונערמים לגובה. מדי פעם משהי מהבנות זורקת משפט או שאלה מהמחברת וכולם מתעוררים לחיים ומביעים דעה. ואמא? אמא במטבח כבר מכינה את ארוחת הערב.
פתאום התפשט בבית ריח בישול נעים, עדין משהו ומדגדג באף. "אמא את מבשלת משהוא שאני אוהב..." אמר שמוליק בקול, "משהוא צהוב מלא גרעינים מתוקים"- הוסיפה חיה, "שבוזקים עליו מלח וישנם שאוהבים עם חמאה"- קראה שולי, "תירס חם"- קראנו כולנו במקהלה "תירס תירס חם"!

בן לשפחה מזינה ומשביעה

מי לא מכיר אותו? מי לא אוהב אותו? את הקלח הצהוב המלא גרגירים זעירים בשרניים? רק לברך אדמה ו... להתחיל לסדר שורות שורות בסדר מופתי.
אז למרות שברכתו אדמה התירס לא שייך למשפחת הירקות כי אם למשפחת הדגנים. כן, הוא קרוב משפחה וידיד אמת של החיטה, השעורה, הכוסמת ושלל חברותיהן. התירס הוא אחד החשובים במשפחת הדגנים המספקים מזון לאדם ולחיות הבית.
אזור הולדתו הוא מרכז יבשת אמריקה שם נאכל במשך שנים רבות על ידי הילידים תושבי המקום וכשגילו את אמריקה הופץ לכל מדינות העולם.
במקומות רבים בעולם מציל התירס את התושבים העניים מחרפת רעב ואף עולה בחשיבות ממתחרהו- האורז בשל ערכו התזונתי הרב והשימושים הרבים שנעשים ממנו בצורות אכילה רבות ומגוונות.

פורח כפול וגרגר צבעוני

התירס הוא צמח עשבוני חד שנתי, שגובהו מגיע לעיתים עד 3 מטרים. גבעולו יציב, זקוף ומרשים והעלם הצומחים ממנו צרים וארוכים.
מהגבעול התחתון יוצאים שורשי משען- שורשים ארוכים החודרים לאדמה ותומכים בקנה הגבוה והכבד.
לתירס 2 סוגי תפרחת:
התפרחת הראשונה שוכנת בראש הקנה והיא מורכבת משיבוליות קטנות שלכל אחת מהן 2 פרחים, והתפרחת השנייה יוצאת מהעלים, פרחיה נקראים 'אשבולים' ומהם מתפתח פרי התירס.
פרות התירס מוכרים בעיקר בצבעם הצהוב או הלבן אבל קיימים סוגי תירס מהם הגרגירים כתומים, סגולים, אדומים ואפילו כחולים או שחורים.
התירס נזרע באדמה בסוף החורף ונקצר בקיץ. לגדילה טובה ולהנפקת תוצרת ברוכה זקוק התירס לאספקת מים שוטפת, שמש מלאה, קרקע עשירה ושמירה מרוחות חזקות.
3 חודשים לאחר זריעתו כששערותיו מתחילות להיות חומות מעיד התירס על עצמו שהוא בשל ומוכן לקטיף.

תירס- רב שימושי

מלבד הבישול הרגיל ואכילת קלח חם וטרי, בעולם משתמשים בפרות התירס להכנת מאכלים נוספים לאדם ולבהמה ומנצלים את כל סוגי התירס בכל דרך אפשרית.
מאביסים בו את הבהמות הן כפרי טרי והן כשחת מיובשת, מפטמים בו את העופות, טוחנים אותו לקמח,
מכינים ממנו דגנים, גרגירי פופקורן, שקיות פרי קפוא או קופסאות שימורים.
כמו כן מיצרים ממנו שמן ואלכוהול.
צמח התירס משמש גם להכנת פלסטיק, בד, קרטון גלי ודבק. במדינות מסוימות אף הצליחו להפיק מהתירס דלק המשמש להתנעת מכוניות ומחליף אט אט את הדלק הרגיל.

תירס ישראלי למהדרין

בארץ מיוצרים 78 אלף טון תירס בשנה מהם משתמשים רק ב15 אלף טון לתצרת טריה של קלחי תירס בחנויות, ובכל 63 אלף הטון הנותרים משתמשים להכנת גרגירים וקלחים קפואים, קופסאות שימורים ושמן. בממוצע משתמש כל ישראלי ב13 ק"ג תירס בשנה בעיקר מקפואים ושימורים.
חשוב מאוד לזכור להרחיק מגרגרי התירס כל חרק ותולעת וממליצים לעשות זאת ע"י צליית הקלחים באש, שטיפה ורק אחר כך בישולם במים.
ברכת התירס- אדמה עוגיות ומוצרים מקמח תירס- שהכל.

גרגירים קטנים- תירס שלם

אם נתבונן היטב בתירס נראה כי הוא בסך הכל עשוי גרגירים קטנים קטנים שלכאורה יכולים להראות כחסרי חשיבות. אך כיון שהם באים בצורה מרוכזת ומסודרת הם מהווים יחד פרי בריא, מזין ותועלתי.גם אנו מקיימים מצוות, מעשים טובים והתגברויות קטנים מאוד. ואפילו לעיתים הדברים נראים חסרי כל חשיבות ממשית, אולם חשוב מאוד לזכור כי אחד ועוד אחד ועוד אחד, ואפילו הקטנטנים ביותר מהווים כמות גדולה ומכובדת היוצרת שי נאה הדור ומרשים כמתנה למלך המשיח.