על התורה ועל העבודה ועל הניקיון היסודי...



התחפושות כבר הסתובבו במכונת הכביסה, השולחן בסלון גם הוא כבר פונה מבקבוקי היין הרבים שגדשו אותו, שרית ודבורה הדיחו במרץ את אחרוני הכלים שנשארו מסעודת החג ואני מיינתי את משלוחי המנות לשקיות של סוכריות, שוקולדים ופלים וכו..

תוך שעה הבית כבר נראה אחרת, כאילו לא היה כאן כלום. הניקיון שלט בכל פינה ואנחנו כהרגלנו בכל מוצאי פורים התיישבנו ל"תה של מוצאי חג".

כשאמא הוציאה את הפנקס הכחול הבלוי שלה כולנו חייכנו, כי לפנקס של אמא היה ריח של ניקיון וצורה של סדר, הפנקס הכחול הזכיר לנו ש....פסח כבר ממש מתקרב בצעדי ענק. היא דפדפה בו והתחילה לקרא בקול:

"בשנה שעברה אבא ומנחם ניקו את הספרייה בסלון ובחדר בנים, שמואל היה אחראי על המחסן וקניות, שרית ודבורה עזרו לי במטבח ואתה שמעון היית אמור לארגן ולנקות את המשחקים וכלי הנוי, טוב ששמואל סיים מוקדם ויכל היה לעזור לנו לעשות את התפקיד שלך. השנה נישאר באותה מתכונת רק ששמעון בטח יוכל לעשות את המוטל עליו- בעזרת ה'.."

כולם צחקו כששמעו את התיאור של אמא, כולם חוץ ממני, אני הייתי זה שבטעות שפכתי חומר חריף מידי לגיגית על חומר אחר ויצרתי תערובת מסוכנת, התוצאה הייתה כוויה גדולה ביד ו...מנוחה כל ימי עבודת הפסח.

אז החלטתי שהשנה אני "מכפר" על מעשיי, למרות שנעשו ללא שום כוונה לרעה. השנה אני מעביר "סדנת ניקיון" לכל החברים שלי בתלמוד תורה ובשכונה, ואתם מוזמנים להצטרף...

מה זה ניקיון?

כשהייתי קטן חשבתי שהרבה מאוד מים זו מילה נרדפת לניקיון. וכשרוצים לנקות ריצפה, או משחקים, או כסאות ושולחנות ואפילו את המכונית חייבים להשתמש בכמויות גדולות של מים ואם לא, אז הכל נשאר מלוכלך....

היום אני יודע שהמים הם עזר בסיסי בניקיון אבל לא תמיד צריך אותם בכמויות אין סופיות, בעצם חומרי הניקיון שלנו כל כך טובים כך שאפשר בקלות מירבית לנקות כתמים עקשניים במיוחד עם סמרטוט רטוב וחומר מיוחד וזהו, החפץ נשאר נקי אחרי שפשוף... מה שחשוב זה להוציא את הלכלוך הגס בהתחלה, לנגב אבק בסמרטוט יבש אם צריך ורק אחר כך לנקות ברטוב. עכשיו בטח תשאלו אותי עם איזה חומרים, אז הנה אני אסביר לכם גם את זה...

תורת החומרים.

חומרי הניקיון מתחלקים ל2 קבוצות עיקריות חומרים בסיסיים וחומרים חומצתיים.

חומר ניקיון בסיסי מפריד את הלכלוך מהמשטח המלוכלך, בסוף התהליך המים ישטפו את הלכלוך והחומר, והמשטח יבהיק בניקיונו. רוב חברות התכשירים מוסיפות לחומרי הניקיון גם חומרי ריח, צבע וחומרים מבריקים כך שהתוצאה נעימה למראה. כמעט כל חומרי הניקיון לרצפה, סבוני הכלים והתכשירים לניקוי כללי בבית עשויים מחומרים בסיסיים.

לעומתו חומר ניקיון על בסיס חומצה בנוי בצורה שונה, החומצה שורפת את הלכלוך ואפשר לראות כיצד נוצרות כעין בועות קטנות, צבע החומר בדרך כלל מתחלף ולבסוף הלכלוך נאכל על ידי תכשיר הניקיון.

חומרים לניקוי כיורים, אסלות ומשטחי שיש בדרך כלל בנויים על בסיס חומצתי ועל כן אסור בשום פנים ואופן לערבב אותם עם שום חומר אחר!

ערבוב של חומר חומצתי עם חומר אחר עלול לגרום להיווצרות גזים רעילים ואדים מסוכנים המזיקים ביותר לבריאות וגורמים לכוויות חמורות.

אז איך כדאי לנקות?

נו, השאלה הזו ברורה ביותר, והתשובה עליה בנויה מכמה סעיפים אז בואו נטפל באחד, אחד, ואם אחר כך יהיו לכם עוד רעיונות מניסיונכם האישי או המשפחתי אתם מוזמנים לשלוח לנו.

כלל א'- להתייעץ עם אחד מבני המשפחה הגדולים- אבא אמא או אחים בוגרים. הם יוכלו להפנות אותנו למקומות הדרושים ניקיון ולחומרים המתאימים.

כלל ב'- לבדוק שאין ילדים קטנים שמסתובבים באזור בו מנקים, הדבר עלול לגרום ח"ו לתאונות והרעלות מסוכנות ביותר.

כלל ג'- לנקות בתחילה את המשטח המלוכלך ביבש ורק אחר כך עם מים וחומר ניקיון ובסיום- לנגב.

כלל ד'- להשתמש תמיד בסמרטוטים נקיים, סמרטוט מלוכלך משאיר אחריו סימנים והמשטח לא מבהיק בניקיונו. בדרך כלל אפשר לכבס את כל הסמרטוטים במכונת כביסה כך שהם ראויים לשימוש מיידי אחר כך.

כלל ה'- כשמנקים חלונות או כל משטח זכוכית כדאי להיעזר במים בלבד או בחומר מיוחד המיועד לכך. בסיום השטיפה לנגב היטב את זכוכית בסמרטוט כותנה או נייר עיתון- אלו מסירים את הפסים והסימנים מהזכוכית השקופה והרגישה כל כך.

כלל ו'- בסיום העבודה לאסוף את כל החפצים בהם השתמשנו, את המים המלוכלכים לשפוך ואת הסמרטוטים לשטוף בהרבה מים.

כלל ז'- לזכור שניקינו כדי שיוכלו להשתמש בחפץ בצורה נעימה, כך שאין צורך לשמור עליו כמו אוצר מוזיאוני ולדאוג כל הזמן מלכלוך, כשיהיה צורך נחזור שוב על הפעולה.

בהצלחה!