מתוק מדבש



צנצנות דבש היו המוצר המתוק שמילא את ביתנו בימים שלפני ראש השנה. דומה היה כאילו משפחתנו הכתירה את הדבש כ"מלך השנה".
אמא החליטה להעניק לגננות, למורים ולמורות צנצנת דבש מעוצבת לכבוד השנה החדשה, שלומית ודבורל'ה הכינו כרטיסח ברכה בצורת צנצנות דבש ואילו אני ומענדי  גלגלנו דונג ויצרנו ממנו נרות להבדלה.
מעשים שונים אך תפילה זהה " יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה!

מהפרח לכוורת

הדבש הוא אחד ממתנות הטבע אותן העניק לנו בורא עולם, ואין שום צורך לאדם להתערב בהכנתו וביצירתו שהרי כל חיי כוורת הדבורים מסתובבת סביב יצור הדבש ולאדם נותר רק לרדות אותו וליהנות ממנו.
כל כוורת מורכבת ממלכה אחת האחראית להטלת הביצים ודבורים פועלות העושות את העבושות השונות החל מבניית הכוורת, לקיטת הצוף, ייצור הדבש וטיפול בביצי הדבורים הקטנות.
ראשיתו של סיפור מתחיל בקבוצת דבורים היוצאות מן הכוורת כדי למצוץ להן צוף פרחים מתוק וטעים. כאשר היא מוצאת פרח המזמין אותה בריחו היא מתיישבת עליו, שולפת כעין לשון שעירה וארוכה וסוגרת את לסתותיה כך שהן יוצרות מעין צינור מאורך סביב ללשון. הצוף נדבק לשערות הלשון והדבורה שואפת אותו ע"י הצינור לתוך גופה שם הוא מאוחסן ב 'קיבת הדבש' שלה.
כך עוברת לה הדבורה ומשותת מפרח לפרח ותוך כדי מעופה היא מפרישה מבלוטות הראש שלה חומרים המפרקים את נוזל הצוף ומתחילים את תהליך הכנת הדבש.
ברגע שקיבת הדבש התמלאה בצוף עפה הדבורה חזרה לכוורת שם היא מרוקנת את נוזל הצוף שכבר החל בתהליכי העיבוד לדבש לתוך זיפקן של הפועלות הצעירות ואלה מכניסות אותו לתאים וסוגרות אותם בקפדנות רבה. במשך הזמן נהפך הצוף המשומר לדבש.

חלת הדבש

ייצור תאי הדונג בהן נשמר הדבש או כפי שהם מכונים  "חלת הדבש" אף היא מלאכת מחשבת מפלאי הבורה. הדבורים- הפועלות החרוצות מכינות אותה משעווה המופקת גם היא מפרחים. חלת הדבש עשויה תאים משושים ומדויקים שנבנו כדי לאכסן בהן את הביצים שהוטלו ע"י המלכה, ולאגור דבש ואבקה. הפועלות הצעירות המבצעות את מלאכת הבניה מתחילות את עבודתן מן התקרה וקובעות בה את לוחיות הדונג הראשונות.
אחת הפועלות תופסת ברגליה את הדונג שנפרש מן הבטן, מעלה אותו אל פיה, לשה אותו ומדביקה אותו במקום מסוים בתקרה. פועלת אחרת עושה אף היא את אותה עבודה ומניחה את כדורון הדונג ליד זה של חברתה וכך ממשיכות שאר פועלות הכוורת.
כל חלת דבש נבנית ע"י אלפי פועלות ואף על פי כן היא יוצאת מדויקת להפליא.
קורא לעיתים ששתיים או שלוש פועלות מתחילות את מבנה חלת הדבש במקומות שונים בתקרת הכוורת ושאר הפועלות מצטרפות אליהן ונראה כאילו נבנות מספר חלות דבש נפרדות אולם,,, בסופו של דבר כל תאי הדונג מתחברים באופן מדויק וסימטרי.
חלת דבש שומרת על טריות הדבש בצורה מיוחדת ביותר. עד כדי כך שפעם מצאו באחד היערות חלת דבש ולאחר בדיקות שנערכו עליה שיערו המומחים שהיא כבר מונחת ביער כמה מאות שנים. ואף על פי כן הדבש שהיה בה היה טרי כאילו יוצר באוצה התקופה.

ומה יאכלו הדבורים?

מלכתחילה הדבש הוא מזונה של הדבורה אותו היא מייצרת בימי האביב והקיץ כדי שיהיה לה די מזון לימות הקור והגשם. ואכן בעבר הכוורות היו קטנות ושמשו בעיקר את אוכלוסיית הדבורים. אולם, מאחר שבני האדם גילו את הסגולות המופלאות של הדבש ואת ערכו התזונתי והרפואי הם החלו לעזור לדבורים בבניית הכוורות על מנת שהדבורים תפקנה כמות דבש גדולה ותצטרכנה לעבוד פחות ביצירת הכוורת. הכוורן לוקח מסגרות עץ, מותח עליהן שוטי ברזל דקים ושוטח עליהן שכבת דונג, הדבורים בטוחות שתאי הדונג הללו שייכים להן והן ממשיכות לבנות ולמלאות אותן בדבש טרי.
הכוורנים ירדו אחר כך את הדבש אותו ייצרו הדבורים וימכרו אותו לכל דורש, אולם יפצו את הדבורים בתחליפי מי סוכר שיעמדו לרשותן בעונת החורף.

רדיית הדבש

כשמגיע תקופת רדיית הדבש לובש הכוורן חליפה לבנה ומיוחדת,מכניס את ידיו לכפפות ומכסה את פניו במסכה העשויה מרשת צפופה המגנה עליו מעקיצת הדבורים.
הכוורן מלקט עשבים, מכניס אותם לכלי מיוחד ומצית אותם. כשהוא סוגר את הכלי נשאר רק פתח צר ממנו יוצא עשן רב וכאשר הדבורים מרגישות את העשן הן מטושטשות ונמנעות מלהתקיף את הכוורן. בכל פעם מוציא הכוורן מסגרת עץ ובה חלת דבש אחת.
בעזרת מזלג מיוחד הוא מקלף את שכבת הדונג העליונה, הסותמת את התאים המלאים בדבש. הוא מכניס את החלה למיכל עגול או גליל חשמלי וכאשר הוא מסתובב במהירות הדבש שנמצא בתוך החלה נוזל החוצה.

מתוק, טבעי ומאוד בריא!

הדבש מכיל כ77 אחוזי סוכר 18 אחוזי מים ומעט מינרלים ושאריות אבקת פרחים ודונג. יש בו חומרים מצוינים המסייעים למערכת העיכול וויטמינים החיוניים לגופינו. הדבש גם משמש כתחליף טבעי ומצוין לאנטיביוטיקה, ישנם אנשים המורחים אותו על פצעים וכוויות. וכולנו מכירים אותו מימות החורף הקרירים כמטפל מצוין בצרידות, שיעול והצטננות.
חכמינו ז"ל במסכת יומא אומרים לנו שמי שאחזו בולמוס מאכילים אותו דבש שכן הדבש וכל מיני מתיקה מאירים עיניו של אדם.
למרות שהדבש מיוצר בגופה של הדבורה האסורה באכילה הוא כשר למהדרין וזאת משום שהוא אינו חלק מגופן אלא מיוצר במערכת נפרדת ומיוחדת בגופן.
דברי התורה אף הם משולים לדבש כדברי דוד המלך בתהילים:"הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונופת צופים…"ואף אנו- בתחילתה של שנה. עת נטבול את התפוח ואת פרוסת החלה נברך ונתברך שתהיה לנו בתוך כלל ישראל שנה מתוקה, בריאה וטובה באמת! שנת גאולה נאו!