לטייל על הירח...



ניל ארמסטרונג, אדווין אולדרין ומייקל קולינס סיימו סוף, סוף ללבוש את חליפת החלל הלבנה שלהם. אחד אחד נבדקו האסטרונאוטים האמריקאים את בדיקתם האחרונה, נפנפו לשלום לנשותיהן וילדיהם ונכנסו למעלית שתעלה אותם לחללית המוכרת, לעוד יממה של אימונים אחרונים לפני שיגורם.
24 השעות הבאות עברו עליהם בחזרות על תגובות נדרשות במקרי חרום בהם הם עלולים להיתקל בזמן שהותם בחלל החיצון ובמנוחה והרפיה.

אפולו 11 יוצאת לדרך

א' מנחם אב התשכ"ט- 16 ביולי 1969 בשעה 9:32 בבוקר לפי שעון ארה"ב הסתיימה הספירה אחור ומנועיו של הטיל הענק שחובר לחללית "אפולו 11" הוצתו ובקול רעש מחריש אוזניים כששלהבות אש ענקיות נפלטות ממנו הזניק הטיל את החללית לעבר משימתה ההיסטורית.
תוך שניות נעלמים הטיל והחללית בחלל ורק אנשי צוות הקרקע עוקבים אחריהם בעזרת מחשבים משוכללים ונותנים הוראות בהתאם לנדרש.
שלושת האסטרונאוטים מבצעים את משימות ההמראה והשיוט במהירות וביעילות, הן לשם כך למדו, תרגלו והוכשרו במשך השנים האחרונות. תוך זמן מועט נושל מהטיל חלקו הראשון וחלקו השני ממשיך לתת כוח לחללית על מנת להקיף את כדור הארץ הקפה אחת וחצי. כשהחלק השני של הטיל נושר החללית מקבלת זינוק לעבר הירח. בסופו של תהליך שארך 3 ימים, ביום ד' במנחם אב, 19 ביולי נושרים מהחללית כל חלקי הטיל והיא נכנסת למסלולה הקבוע על פי התכנון, הקפת הירח, התקרבות אליו ו... נחיתה.
כן, אנשי צוות החללית האמריקאית "אפולו 11"- הוכשרו ונועדו כדי להיות הראשונים שירדו ויהלכו על הירח!

מלחמת הכוכבים

הימים ימי התאוששות העולם ממלחמת העולם השנייה. שתי מעצמות העל- ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות- רוסיה נכנסות לתחרות גלויה מי מהן תצליח לשלוט גם בחלל החיצון.
לוויינים וחלליות נשלחים בזה אחר זה לעבר גרמי השמיים, ברית המועצות שיגרה את החללית עם האדם הראשון שהקיף את כדור הארץ ופחות מחודש אחר כך משגרת ארצות הברית חללית דומה. כל אחת מהמעצמות מנסה לשכלל, לחקור ולצלם ובכך לעלות על יריבתה. עד מהרה פותחו אמצעי לחימה משוכללים וכמעט דמיוניים כמו חרבות לייזר וטילי פצצות משייטים, על מנת שבמקרה הצורך ישתמשו בהם למלחמה בחלל.
הנשיא האמריקאי ג'ון קנדי- יזם תוכנית שתהווה תשובת מחץ לרוסיה והשקיע כספים רבים, כוחות ומוחות מבריקים לפיתוח 'תוכנית אפולו' שמטרתה נחיתה על הירח וחקירתו על ידי צוות אנושי.
על מנת להכשיר את הקרקע לנחיתת אנשים על הירח היה צורך לשלוח 10 חלליות קודמות שיבדקו, ימדדו, יתרגלו ויכינו את כל המידע הדרוש לנחיתה ויציאה מהחללית על הירח. ואכן, 10 חלליות אפולו שנשלחו קודם לכן עשו עבודה מצוינת, וביום ה' מנחם אב- 20 ביולי 1969 מתנתק רכב נחיתה מיוחד מחללית האם אפולו ובתוכו 2 האסטרונאוטים- ניל ארמסטרונג ואדווין אולדרין. מייקל קולינס נשאר לתפעל את חללית האם ולחכות לשובם בתוכה.



צעד קטן לאדם- צעד גדול לאנושות

החל מרגע התנתקות, הפך להיות רכב הנחיתה "איגל" לדבר המדובר והנצפה ביותר בעולם. מיליוני אנשים עצרו את נשימתם משך 6 שעות כשהם מודעים למתרחש בחלל ומצפים לשמוע על הנחיתה האנושית הראשונה בהיסטוריה על הירח. אולם... כאן התחילו התקלות.
על המחשב המרכזי של רכב הנחיתה 'איגל' נוצר עומס והוא קרס וכך המשך הנחיתה נעשתה קשה יותר וכמעט בלתי אפשרי, אולם ניל ארמסטרונג- מפקד החללית שנהג בו החליט להמשיך בנחיתה. משך זמן רב הוא חיפש מקום מתאים על קרקע הירח כדי להנחית את רכב החלל ורק כשלוח הבקרה הורה שנשארו במיכלים כמות דלק ל20 שניות טיסה בלבד נחת רכב החלל בשלום ב"ים השלווה".
משך 6 שעות נחו האסטרונאוטים ורק אחר כך יצא ניל לאדמת הירח כשהמשפט הראשון שאמר ושודר לעולם היה "זהו צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות".
כשעתיים וחצי הסתובבו בזהירות שני האסטרונאוטים על הירח. הם הניפו את דגל ארה"ב, הציבו מכשירי מדידה, לקחו כ22 קילו אבנים ואדמת ירח והשאירו שלט: "כאן הניחו אנשים מכדור הארץ את כף רגלם על הירח.."
בשובם לרכב החלל נחו מעט והתארגנו לקראת שובם לחללית האם אפולו. לאחר המראה וטיסה קצרה התחברו לחללית והחלו לעשות את דרכם חזרה לכדור הארץ, הם נחתו במצנחים לאוקיינוס האטלנטי וחזרו בשלום לביתם.

מאז הגיעו לירח עוד כמה וכמה אסטרונאוטים אמריקאים שספרו על רגשותיהם ומחשבותיהם אי שם הרחק מכדור הארץ. "יש אלוקים ובורא לעולם"- היה המסר של כולם, עליו נקרא בכתבה הבאה שתספר על טיולים נוספים בחלל החיצון ועל הירח.